Autostop - varovné signály v průběhu jízdy - 1. část

Tagy:  autostop, stopování, rizika, doporučení, varovné signály, řidič, psychologie

Sponzorované odkazy:

Články v sérii

  1. Autostop - doporučení pro stopaře - 1. díl
  2. Autostop - doporučení pro stopaře - 2. díl
  3. Autostop - doporučení pro stopaře - 3. díl
  4. Autostop - doporučení pro řidiče
  5. Autostop - varovné signály v průběhu jízdy - 1. část
  6. Autostop - varovné signály v průběhu jízdy - 2. část
  7. Autostop - co vše by se mohlo stát
  8. Autostop - Co dělat, když vám někdo ublíží
Autostop - varovné signály v průběhu jízdy - 1. část

9. díl ze série článků „Pár sezónních tipů neuškodí“

Možná v tuto chvíli máte pocit, že jsme o autostopu zmínili vše, ale opravdu tomu tak není a dá se říci, že nás vždy může něco překvapit a nekladu si za cíl toto téma zcela vyčerpat. Po předchozích doporučeních pro stopaře i pro řidiče si nyní dovolím napsat několik řádků o varovných signálech v průběhu společné jízdy. Zaměřím se převážně na varovné signály na straně řidiče, kterých je užitečné si všimnout.

Varovné signály

Může se stát, že zpočátku se oboustranně vše vyvíjelo dobře, shodli jste se na cíli cesty, povídáte si, ale najednou dojde k něčemu, co nehodláte tolerovat. V takové chvíli je důležité říci si o zastavení na nějakém frekventovaném místě, kde je více lidí. Zde s větší pravděpodobností budete mít svědky, kteří vás uvidí, a, pokud to bude nutné, můžete je okamžitě požádat o pomoc. Také jako řidič máte možnost zastavit a důrazně říci stopaři, aby z vašeho vozu vystoupil. Doporučuje se mít po ruce mobilní telefon a v případě nutnosti jej použít. V situaci, kdy se ocitnete v nebezpečí, vám mobilní telefon, který máte uložený v zavazadle vzadu v kufru, příliš nepomůže. I toto je potřeba mít na paměti, když usedáte do vozu.

Možné varující známky chování u řidiče

Zde opět nečekejte tzv. „zaručenou kuchařku“, tedy přesný návod, co může být rizikovým chováním během jízdy. Nehledejte důsledný popis „nebezpečného“ řidiče z hlediska chování, nenašli byste jej. Mohu uvést pouze určitá vodítka, která vám mohou být užitečná a vést ke zvýšení vaší pozornosti k některým varujícím momentům. Avšak nepřeceňujte je, ale ani nepodceňujte. Obecně platí, že opatrnosti není nikdy dost, a proto je vždy lepší mírně podezřívavé chování, než ztráta ostražitosti.

  • Řidič výrazně změní způsob jednání nebo chování v průběhu jízdy.
  • Řidič s vámi nemluví vůbec, což vede k otázce, proč hledal společnost v podobě stopaře. Zde může najít opodstatnění teorie, že člověk, který osnuje nějakou trestnou činnost, promýšlí svůj plán a kalkuluje s možnými riziky, postupuje dle svého scénáře a je připraven jej uskutečnit. Ovšem může se také jednat o člověka zamlklého, kterému vyhovuje pouze přítomnost druhé osoby a nemá již potřebu dávat se s někým do hovoru.
  • Varovným znakem může být stočení hovoru na příliš osobní věci a údaje, zjišťování zda na vás někdo čeká, zda někdo ví, že jedete stopem.

Příště si napíšeme ještě o dalších možných varujících signálech, ke kterým je užitečné, abyste byli obezřetní.

Článek Autostop - varovné signály v průběhu jízdy - 1. část byl publikován 21. srpna 2009 v 21.00 v rubrice Psychologie. Autorem článku je PhDr. Lenka Vlášková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...