Jak si co nejlépe zorganizovat čas, aneb jak to všechno stihnout - 13. část

Tagy:  čas, řízeníčasu, timemanagement, žívotí role, týdení plánování, priority, psychologie

Sponzorované odkazy:

Jak si co nejlépe zorganizovat čas, aneb jak to všechno stihnout - 13. část

„Časové plánování v praxi“

Minule jsme si uvedli příklad, kdy se z naléhavosti stane krize a časová tíseň. Takovou situaci si určitě dokážete všichni představit. Ale napsali jsme si o tom, že nás někdo může vyrušit v naší činnosti s tím, že je potřeba udělat něco teď, hned. Uvedli jsme si také, že v některých případech to může být pro nás úlevné či osvobozující, ale neplatí to tak vždy. A právě nyní se na to podíváme blíže. Pokud jste si opravdu zkusili napsat svoje životní role a jste si vědomi svých priorit v jednotlivých rolích, víte, co sledujete a co je pro vás důležité. Kladete si tyto činnosti a aktivity na první místo a systematicky na nich pracujete. Ve svém pracovním i osobním životě dokážete svůj rozvrh a plány těmto prioritám přizpůsobit, a proto jim vše podřizujete. Není to vždy zcela jednoduché a někdy máme tendenci věnovat se jiným věcem, o jejichž užitečnosti nejsme přesvědčeni, ale pojďme se na to podívat konkrétněji.

Příklad – prioritou je angličtina

V případě, že je pro vás prioritou studium angličtiny, protože za půl roku se máte účastnit zahraniční stáže, a nejste si jisti, zda se budete schopni v novém prostředí domluvit, potom se budete snažit veškerý svůj volný čas věnovat studiu anglického jazyka, číst anglické texty nebo docházet na hodiny konverzace. Použijete-li týdenní plánování, máte možnost rozplánovat si svoje pracovní i volnočasové aktivity, s přihlédnutím k prioritě angličtiny, do programu týdne a určíte si čas, po který se budete angličtině věnovat. V horizontu týdne vám zcela určitě vyjde čas i na rodinný život a případně posezení s přáteli. Budete mít určený rámec, kterým může být např. konverzace. Podstatou je, že víte, čeho chcete dosáhnout a poté můžete volit cesty jak. V jednom z předchozích článků o timemanagementu jsme si napsali, že i cesta je cíl, takže, když se rozhodnete strávit čas sledováním filmu v originálním znění spolu s přáteli, zvládli jste dobře skloubení dvou příjemných aktivit.

Spojení příjemného s užitečným, aneb schůzka „sám se sebou“

Zvládli jste bravurně i další úkol a to je, vyhradit si, v rámci týdenního plánování, schůzku sami se sebou, tedy určili jste si čas, který věnujete sobě a svému samostudiu. Schůzku sami se sebou si můžete naplánovat v jakémkoli ohledu, je to čas, který věnujete sami sobě, na svoji regeneraci, odpočinek, četbu, sprchu, či spánek. V případě angličtiny máte určený horizont půl roku, který máte na zlepšení svých znalostí v angličtině, takže se nic nestane, když jednou či dvakrát svoje studijní úsilí odložíte, protože víte, že máte časovou rezervu. Zcela určitě nastane chvíle, kdy se ve vašem plánování objeví nějaká naléhavost, která bude neodkladná, a budete se jí muset věnovat na úkor angličtiny. Ale pokud byste studium nechali na poslední chvíli, stane se stresorem, nestihnete toho tolik, co jste si předsevzali, a snažení se mine účinkem. Prevence a tzv. proaktivita je i v tomto ohledu důležitá. Pokud se však vynoří naléhavost v podobě hašení krize v oblasti, která není z podnětu vašeho, ale jiných, to znamená, že bude prioritou pro ně a pro vás již méně, mějte v tomto případě na paměti, že čas je „drahý“ pro každého stejně a záleží na vás, zda se rozhodnete řešit naléhavé za jiné a „utíkat“ tím od toho, co je prioritou vaší.

Článek Jak si co nejlépe zorganizovat čas, aneb jak to všechno stihnout - 13. část byl publikován 23. listopadu 2009 v 22.00 v rubrice Psychologie. Autorem článku je PhDr. Lenka Vlášková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...