Jak si co nejlépe zorganizovat čas, aneb jak to všechno stihnout - 8. část

Tagy:  čas, řízeníčasu, timemanagement, žívotí role, týdení plánování, priority, psychologie

Sponzorované odkazy:

Jak si co nejlépe zorganizovat čas, aneb jak to všechno stihnout - 8. část

„Jak plánovat dle principů IV. Generace.“

V předchozích článcích jsme si shrnuli, jak poznáme priority, napsali jsme si o důležitosti rolí v našem životě a uvedli jsme si několik praktických příkladů. Probrali jsme pojem vize a dostáváme se k tématu poslání. V tomto pojmenování nehledejte nic mystického, jedná se o opravdu niternou část nás, která nám říká, co máme dělat, jak to máme dělat a hlavně z jakého důvodu. Je to něco, co překračuje nás samotné. Zkoušeli jste se někdy zamýšlet nad tím, proč se lidé věnují charitativní činnosti, pracují pro neziskové organizace, pomáhají dětem, proč tráví čas aktivitami, které nejsou např. finančně výnosné? Odpověď je na snadě, dělají to proto, že v tom vidí smysl, důležitost, považují to za správné. Je to jejich poslání. Každá naše role, kterou zastáváme, a jejíž přínos jsme si vysvětlili minule, má nějaké poslání. Posláním v roli matky je vychovat psychicky i fyzicky zralého a vyrovnaného jedince, který bude schopen samostatně žít svůj život, role zaměstnance nese poslání být loajální vůči firmě, pro kterou pracuje, něco tvořit, být činný a pracovitý, role partnera v sobě skrývá poslání být oporou toho, koho milujeme, sdílet s ním každodenní úspěchy i zklamání, být na blízku. A tak bychom mohli pokračovat. Určitě vás napadne ještě další množství příkladů.

Tajemství IV. generace

Konečně se dostáváme k tématu zacházení s časem v principu čtvrté generace. Jde o plánování týdenní. Nikoli po jednotlivých dnech, jak nás k tomu nabádala generace třetí. Plánování po dnech je vysoce stresující, naše pozornost je upnuta na jeden den, ve kterém máme spoustu aktivit, často do plánu zasáhnou i aktivity nenadálé, se kterými jsme nepočítali. Od příchodu do zaměstnání po odchod z práce a až do večerních hodin máte popsaný diář v každém dni a stále máte pocit, že nic nestíháte. Nevěnujete se dostatečně své rodině, kvůli práci nemáte ani pomyšlení na přátele a společenské akce. Problém spočívá v nevyváženosti a touze po preciznosti vše stihnout během jednoho dne. Plánování po týdnu je přehledné, můžeme mít kontrolu i nad maličkostmi, flexibilně můžeme operovat s přesouváním činností právě v případě, že máme určitou časovou rezervu na řešení naléhavostí, které se neočekávaně objeví. Máme dostatek prostoru předcházet vzniku krizí, když si dáme časový prostor například na sebevzdělávání, své koníčky, schůzku s přáteli. V jednom dni těžko dosáhneme rovnováhy v tom smyslu, že např. v práci zůstaneme přesčas, protože musíme dokončit důležitý projekt, nebo nám hoří termíny, a zároveň stihneme jít s dcerou plavat, o což vás už opakovaně prosila. V rámci týdne to zvládneme, jeden den zůstaneme déle v práci a některý z dnů v týdnu věnujeme osobnímu životu a půjdeme s dcerou plavat. Příště si napíšeme, jak začít s týdenním plánováním dle klíčových pojmů čtvrté generace.

Článek Jak si co nejlépe zorganizovat čas, aneb jak to všechno stihnout - 8. část byl publikován 27. října 2009 v 21.00 v rubrice Psychologie. Autorem článku je PhDr. Lenka Vlášková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...