Je vám vlastní zvládání konfliktů?

Tagy:  konflikt, zvládání konfliktu

Sponzorované odkazy:

Články v sérii

  1. Máte dostatek empatie?
  2. Je vám vlastní zvládání konfliktů?
Je vám vlastní zvládání konfliktů?

V dnešním článku budeme pokračovat v seriálu zaměřeném na měkké dovednosti. Povíme si něco o konfliktech a jejich zvládání. Do konfliktu se totiž čas od času dostaneme všichni…Ale jak z nich ven?

Konflikt

Konflikty mohou být vnitřní (intrapersonální) či mezi dvěma a více lidmi (interpersonální). My se v tomto článku zaměříme na konflikty mezi lidmi. Konflikt je střet, který může být na úrovni názorů, hodnot, vztahů, zájmů, informací…V běžném významu chápeme konflikt jako negativní, ale pokud ho řešíme konstruktivně a posouvá nás dál, je pozitivní a může nám mnohé přinést. Není člověk, který by se v průběhu svého života nedostal do konfliktu, proto nemá cenu se zaměřovat na to vyhnout se mu za každou cenu, ale na to naučit se je efektivně řešit.

Strategie řešení konfliktů

Vznikne-li mezi vámi a vaším spolupracovníkem, nadřízeným (zde to může být obtížnější) či kamarádem konflikt, potlačte své negativní emoce, nepouštějte se do hádky, ale místo toho se pokuste vyjednávat o řešení. Při vyjednávání je důležité znát všechny potřebné informace. Pokud je nemáte, odložte řešení a sežeňte si je. Tedy, pokud to jde. Neodkládejte však konflikt na příliš dlouhou dobu. Máme tři možnosti, jak může konflikt skončit:

  1. ztráta – ztráta: Ani jedna strana nezíská to, co chtěla. Je tu tedy nulový výsledek a řešení konfliktu bylo neefektivní.
  2. výhra – ztráta: Jeden člověk něco získává, zatímco druhý ztrácí. Říkáte si, že pokud vy jste tím, kdo získává, je to v pořádku? Není, protože váš protějšek se může proti vám zatvrdit a příště vaše komunikace s ním bude mnohem obtížnější.
  3. kompromis: Je jedno z lepších řešení, ale pozor: Není nejlepší, protože ani jedna strana není plně uspokojená.
  4. výhra – výhra: Konflikt byl vyřešen tak, že obě strany jsou spokojené a získávají.

Jak lépe zvládat konflikty

Dostanete-li se do konfliktu, rozhodně se vyhněte tomu, abyste křičeli, ovšem není vhodné ani předstírat, že se nic nestalo. Na chvíli sice tímto řešením konflikt oddálíte, ale není-li vyřešen, může se ještě více prohlubovat. Proto se nevzdávejte možnosti vyřešit problém. Trénujte v praxi. Jak? Snažte se mluvit na rovinu a jasně. Konflikt se pokuste převést na situaci k řešení. Nezapomeňte při řešení konfliktu dát prostor protějšku. Neskákejte mu do řeči a snažte se ho neumlčovat. A pamatujte: Aktivně naslouchejte. Nevnímejte jen slova, ale celou osobnost vašeho protivníka. Abyste si byli jistí, že si obsah skutečně interpretujete správně, parafrázujte. To znamená, že budete shrnovat to, co dotyčný řekl. To je vhodné pro ujasnění si jeho stanoviska a zároveň mu dáte najevo, že ho plně vnímáte. Vnímejte také argumenty druhých a vezměte v potaz i jeho potřeby. Jen tak můžete efektivně řešit konflikt. Snažte s konfikty vyřešitSnažte s konfikty vyřešit

Článek Je vám vlastní zvládání konfliktů? byl publikován 2. listopadu 2009 v 00.00 v rubrice Psychologie. Autorem článku je Mgr. Renáta Vorbová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...