Autostop - co vše by se mohlo stát

Tagy:  autostop, stopování, rizika, doporučení, varovné signály, řidič, psychologie

Sponzorované odkazy:

Články v sérii

  1. Autostop - doporučení pro stopaře - 1. díl
  2. Autostop - doporučení pro stopaře - 2. díl
  3. Autostop - doporučení pro stopaře - 3. díl
  4. Autostop - doporučení pro řidiče
  5. Autostop - varovné signály v průběhu jízdy - 1. část
  6. Autostop - varovné signály v průběhu jízdy - 2. část
  7. Autostop - co vše by se mohlo stát
  8. Autostop - Co dělat, když vám někdo ublíží
Autostop - co vše by se mohlo stát

11. díl ze série článků „Pár sezónních tipů neuškodí“

Pokud jste se postupně „pročetli“ k tomuto předposlednímu dílu věnovanému autostopu, dovolte mi shrnutí možných rizik, i když asi nejsou úplně vyčerpávající. Jsou to rizika, která mě při psaní těchto článků napadla, která byla odhalena z analýzy skutečných případů a z mé dosavadní profesní zkušenosti.

Věřte, že většina lidí si opravdu stojí za svým názorem, že jim se nemůže stát nic. Mladý člověk si často nepřipouští pro něho nepříznivé alternativy a nedomýšlí možné důsledky svých činů. Čím jsme starší, máme více zkušeností, vyslechli jsme spoustu zážitků druhých a měli jsme možnost se z nich třeba i poučit. O rizicích autostopu jsem se průběžně v textu zmiňovala, slíbila vám konkrétní rizika. Tady jsou.

Konkrétní rizika

Jako řidiče vás možná nenapadlo, že brát si do vozu, do malého prostoru, neznámou osobu může být tak málo bezpečné. Stejně tak jako stopaři jste možná nepřemýšleli o tom, že si sedáte do uzavřeného prostoru ke zcela neznámé osobě. Nikdy nevíte, zda řidič před jízdou nepožil alkohol a tím již zvýšil riziko dopravní nehody či „jen“ nebezpečné jízdy. Nevíte, zda není pod vlivem drogy, která by u něho snížila ovládací a rozpoznávací schopnosti. Nevíte, co dotyčnému připadá normální a běžné, jak se bude chovat. A toto platí oboustranně jak ve vztahu řidič – stopař, tak stopař – řidič.

Bohužel v minulosti nastaly i případy, kdy se řidiči zželelo stopaře postávajícího u silnice v dešti, vánici nebo v jiných nepříznivých podmínkách a tyto situace byly předem pečlivě zinscenované a naplánované. Řidič byl poté okraden, přepaden, fyzicky napaden nebo dokonce zabit. Převážně žena stopařka se vystavuje nebezpečí znásilnění a to nejen sexuálním násilníkem, ale byly zaznamenány i případy tzv. „sexuálních nehodářů“, tedy mužů, kteří si chování ženy vysvětlili mylným způsobem jako určitý sbližovací rituál, což muže samozřejmě v žádném případě neomlouvá.

Podle skutečné události byl natočen i jeden český film na téma autostopu, ve kterém dvě ženy stopařky byly zavražděny řidičem, který jim zastavil. A takových případů není málo a ne o všech nás média informují.

Vím, že i po napsání těchto řádků budou lidé dále stopovat, řidiči dále stavět stopařům a vystavovat se i oni „svým rizikům“ jako je např. okradení, napadení, přepadení, ublížení na zdraví, znásilnění, a nebo budou muset čelit např. křivému obvinění z těchto činů. A stále tu zůstává také otázka odpovědnosti za osoby ve voze v případě dopravní nehody, která se nevyhýbá ani slušným lidem, a z jejíchž případných tragických následků si každý nese po zbytek svého života pocity viny, výčitky svědomí a také právní důsledky.

Článek Autostop - co vše by se mohlo stát byl publikován 23. srpna 2009 v 21.00 v rubrice Psychologie. Autorem článku je PhDr. Lenka Vlášková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...